تنظیمات پرینت:

طرز تهیه کاچی؛ دسر متفاوت اما محبوب ایرانی

مناسب برای2 نفرزمان مورد نیاز30 دقیقه

خاستگاه اصلی کاچی که در برخی مناطق کشور با نام "قیماق" هم شناخته می‌ شود، استان کرمان است. با این حال، کاچی خراسان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان نیز بسیار معروف هستند. به همین علت، امروزه تعداد زیادی دستور پخت کاچی وجود دارد. در واقع در پخت این خوراک تا حدودی به صورت سلیقه‌ ای عمل می‌ شود و تهیه آن حدود نیم ساعت زمان می برد.

طرز تهیه کاچی؛ دسر متفاوت اما محبوب ایرانی

مواد لازم برای تهیه کاچی
 1 پیمانه آرد سفید
 1 قاشق غذاخوری گلاب
 4 پیمانه آب
 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
 ½ پیمانه شکر
 2 قاشق چایخوری کره
 ½ قاشق چایخوری زردچوبه
 پودر هل به میزان لازم
طرز تهیه کاچی
1

برای پخت کاچی ابتدا آرد را چندین بار الک می‌ کنیم. به علاوه، در صورتی که آرد در یخچال است، حداقل نیم ساعت زودتر آن را از یخچال خارج می کنیم. در ادامه آرد را در یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت ملایم تفت می‌ دهیم تا جایی که بوی خامی آن گرفته شود. سپس زردچوبه و کره را به آن افزوده و مخلوط را هم بزنید.

نکته: برای آنکه محصول نهایی خوشرنگ باشد از تفت زیاد آرد و تغییر رنگ آن جلوگیری کنید.

2

در مرحله دوم آب را در ظرفی مناسب ریخته سپس شکر، پودر هل و زعفران دم کرده را به آن اضافه می‌ کنیم. مخلوط را به خوبی هم می‌ زنیم تا شکر در آن کاملا حل شود.

3

در این قسمت شربت را به قابلمه که هنوز روی حرارت است، اضافه می‌ کنیم. در حین اضافه کردن شربت، مخلوط نهایی را مدام هم می‌ زنیم تا مخلوطی صاف و یکنواخت به دست آید. شعله را ملایم کرده و درب قابلمه را میبندیم. هر چند دقیقه یک بار محصول را هم می‌ زنیم تا ته نگیرد.

4

در انتهای کار پیش از آنکه کاچی بیش از حد غلیظ شود، آن را از روی حرارت برمی‌ داریم. چرا که وقتی محصول خنک شود غلظت آن افزایش پیدا خواهد کرد. در ادامه قیماق را در ظرف مناسب ریخته و روی آن را با گل محمدی خشک و موادی که در دسترس است، تزیین کرده و میل کنید.

نوش جان.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 128
نیاز روزانه
چربی کل 1.2g2%

چربی اشباع 0.70g4%
کلسترول 3mg1%
سدیم 11mg1%
پتاسیم 31mg1%
کربوهیدرات کل 27.3g10%

فیبر 1g4%
قند 13.7g
پروتئین 1.8g4%

ویتامین آ 1%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 1%
آهن 6%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.