تنظیمات پرینت:

طرز تهیه کباب چنجه گوساله یا گوسفند با کیوی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت

چنجه یکی از لذیذترین کباب هایی است که معمولا در مراسم های خاصی مانند مجالس عروسی تهیه و سرو می شود. این کباب سنتی ایرانی با به سیخ کشیدن گوشت بره یا گاو روی زغال می‌پزد. درست کردن این کباب آنقدرها هم سخت نیست اما راحت هم نیست. نکاتی دارد که باید حواستان به آن ها باشد. چنجه را می توانید با نان سنگک یا با برنج سرو کنید.

طرز تهیه کباب چنجه گوساله یا گوسفند با کیوی

مواد لازم برای تهیه کباب چنجه
 500 گرم گوشت گاو یا گوسفند
 دنبه به مقدار لازم- (اختیاری)
 1 عدد پیاز بزرگ، ریز خرد شده
 3 حبه سیر، خرد شده
 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون
 1 عدد لیمو
 2 عدد کیوی، پوست کنده و پوره شده
 فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی- (اختیاری)
ادویه ها
 نمک و فلفل به مقدار لازم
 1 قاشق چایخوری پاپریکا
 1 قاشق چایخوری زیره آسیاب شده
 1 قاشق چایخوری گشنیز آسیاب شده
 ½ قاشق چایخوری زردچوبه
1

گوشت را بشویید و تمیز کنید، سپس آن را به قطعات مکعبی مساوی خرد کنید. اندازه یکنواخت گوشت خرد شده به فرآیند پخت بهتر و سریعتر کمک می کند.

2

در یک کاسه پیاز ریز خرد شده، سیر خرد شده، روغن ، آب لیموی تازه، کیوی پوره شده، پاپریکا، زیره آسیاب شده، گشنیز آسیاب شده، زردچوبه، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید.

3

گوشت های خرد شده را در مخلوط تهیه شده بریزید و با دست مخلوط کنید تا به طور یکنواخت پوشش داده شوند. روی کاسه را با سلفون یا هر پوشش پلاستیکی بپوشانید. می توانید مخلوط را به کیسه زیپی منتقل کنید. اجازه دهید گوشت به مدت حداقل 2 ساعت یا یک شب در یخچال بخوابد تا بیشترین طعم ممکن را به خود بگیرد، اگر مواد به مدت طولانی در یخچال بماند، سریعتر و راحت تر پخته می شود.

4

وقت آن است که به سراغ زغال برویم. برای پختن کباب چنجه سنتی حتما به منقل و زغال نیاز دارید. اگر از سیخ های چوبی استفاده می کنید، آنها را حدود 30 دقیقه در آب خیس کنید تا نسوزند.

5

تکه های گوشت مرینیت شده را سیخ کنید و بین هر تکه یا هر دوتکه مقدار کمی دنبه بگذارید تا از سوختن کباب چنجه جلوگیری کند.می توانیدبین گوشت و دنبه ها سیخ گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای نیز سیخ کنید اما پیشنهاد ما این است که این مواد را به صورت جدا کباب کنید.

6

سیخ های چنجه را روی منقل قرار دهید و به مدت تقریبی 10-12 دقیقه یا تا زمانی که بافت گوشت نرم شود کباب کنید، حین کباب کردن گاهی اوقات سیخ را بچرخانید. نگران نباشید کیوی باعث نرم شدن بافت گوشت می شود.

7

سیخ ها را برداشته و قبل از میل کردن اجازه دهید چند دقیقه بین نان استراحت کند. این اجازه می دهد تا گوشت لطیف تر شود.

8

چنجه را به صورت گرم سرو کرده و با دورچین های دلخواه مانند سبزی خوردن، برنج یا نان سنگک و تافتان میل کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 220
نیاز روزانه
چربی کل 12g19%

چربی اشباع 4g20%
کلسترول 60mg20%
سدیم 70mg3%
کربوهیدرات کل 3g1%

فیبر 1g4%
قند 2g
پروتئین 24g48%

ویتامین آ 2%
ویتامین سی 45%
کلسیوم 2%
آهن 11%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.