تنظیمات پرینت:

طرز تهیه کلمپه، شیرینی خرمایی کرمانی ها

مناسب برای10 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 30 دقیقه

کلمپه به دلیل داشتن مواد مغذی، یک میان وعده سالم و مفید است. اگر می خواهید کلمپه را به صورت سنتی درست کنید، دستورالعملی را که ما ارائه کرده ایم را دنبال کنید. اگرچه خرید این شیرینی از شیرینی‌فروشی‌ها بسیار آسان‌تر است، اما تهیه‌ی آن طعمی فوق‌العاده و خاطره‌انگیز دارد.

طرز تهیه کلمپه، شیرینی خرمایی کرمانی ها

مواد لازم طرز تهیه کلمپه
برای خمیر
 250 گرم آرد شیرینی پزی
 125 گرم روغن جامد یا روغن شیرینی پزی
 100 گرم ماست
 1 عدد تخم مرغ
 ½ قاشق غذاخوری بیکینگ پودر
 زعفران دم کرده به مقدار لازم
برای مواد میانی
 200 گرم خرما
 ¼ پیمانه گردو پودر شده
 ½ قاشق چایخوری مخلوط هل، پودر جوزهندی
 ½ قاشق چایخوری مخلوط زنجبیل، دارچین
طرز تهیه کلمپه
تهیه خمیر
1

بیکینگ پودر را به ماست اضافه کنید و هم بزنید. سپس چند دقیقه کنار بگذارید تا بیکینگ پودر عمل کند. زعفران دم کرده و زرده تخم مرغ را نیز به ماست اضافه کنید و خوب هم بزنید.

2

آرد شیرینی پزی را 3 بار الک کنید تا کاملا یکدست و نرم شود. سپس آن را با روغن مخلوط کنید تا به صورت پودر سوخاری درآید. سپس مخلوط ماست را به آن اضافه کنید و با همزن برقی، مخلوط آرد و ماست را هم بزنید تا یکدست شود. در نهایت خمیر را در کیسه نایلونی (یا به روش های دیگر بسته بندی کنید) قرار دهید و به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا آماده شود.

تهیه مواد میانی
3

خرماها را پوست کنده و گوشت آن را از هسته جدا کرده و در ظرفی بریزید. پودر مخلوط (هل، دارچین، زنجبیل و جوز هندی) را به خرما اضافه کنید و با پشت قاشق، خرماها را له کنید تا بافتی نرم و یکدست حاصل شود.

تهیه شیرینی
4

راه اول؛ برای تهیه کلمپه با قالب مخصوص آن:

مقداری از خمیر را بردارید و روی سطحی پهن کنید. مقداری از مواد میانی را در آن بریزید و با خمیر بپیچید. خمیر را به شکل توپ درست کنید. با قالب مخصوص کلمپه آن توپ را فشار دهید.

5

راه دوم؛ برای تهیه کلمپه بدون قالب:

خمیر را روی سطح آرد پاشی شده به ضخامت متوسط پهن کنید. با استفاده از کاتر یا قالب های گرد تا جایی که می توانید خمیر را به شکل دایره ای برش دهید. یک تکه از خمیرها را انتخاب کنید و مقداری از مواد میانی را در آن قرار دهید و با یک تکه خمیر دایره ای شکل دیگر، بپوشانید. سپس لایه ها را فشار دهید. می توانید از یک قالب استفاده کنید و یک طرح سنتی را روی شیرینی ها خلق کنید.

شیرینی کلمپه

6

وقتی کلمپه ها را درست کردید، فر را با دمای 160 درجه سانتیگراد به مدت تقریبا 2 دقیقه گرم کنید. سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و شیرینی ها را با فواصل مناسب بچینید. حدود 15 تا 20 دقیقه آنها را در فر بگذارید تا بپزند. بعد از آماده شدن می توانید مقداری کنجد و پودر پسته را به عنوان تزیین روی شیرینی ها بپاشید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 379
نیاز روزانه
چربی کل 19.7g31%

چربی اشباع 6.8g34%
کلسترول 81mg27%
سدیم 20mg1%
پتاسیم 355mg11%
کربوهیدرات کل 45.9g16%

فیبر 3.2g13%
قند 17.1g
پروتئین 6.9g14%

ویتامین آ 3%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 8%
آهن 13%
ویتامین کا 34%
ویتامین ب12 25%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.