تنظیمات پرینت:

طرز تهیه کلم پلو شیرازی، برنج و کلم خوشمزه ی ایرانی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 30 دقیقه

کلم پلو یک غذای بسیار خوشمزه و اصالتا شیرازی است. اگر به این شهر سفر کنید، خودتان به شهرت این غذای ایرانی پی خواهید برد. این برنج و کلم ایرانی بسیار سالم است و حاوی گوشت نیز می باشد. رنگ این پلو ایرانی به قدری اشتها آور است که حتی اگر طرفدار کلم هم نباشید، نمی توانید در برابر امتحان این غذا مقاومت کنید!

طرز تهیه کلم پلو شیرازی، برنج و کلم خوشمزه ی ایرانی

مواد لازم تهیه کلم پلو شیرازی
 400 گرم گوشت چرخ کرده
 700 گرم کلم
 2 قاشق غذاخوری آرد نخودچی
 250 گرم سبزی معطر(بخش نکات)
 4 پیمانه برنج
 2 عدد پیاز
 4 قاشق غذاخوری پیاز داغ(برای تزیین)
 نمک و فلفل به مقدار لازم
 زردچوبه به مقدار لازم
 روغن به مقدار لازم
طرز تهیه کلم پلو شیرازی
1

یک ماهیتابه را انتخاب کنید و روی آن را با روغن چرب کنید و تابه را گرم کنید. پیاز را به آن اضافه کنید (یک پیاز را نگینی خرد کرده و آب آن را جدا کرده و سرخ کنید). سپس زردچوبه و فلفل را به آنها اضافه کنید. کلم ها را بشویید و به صورت نواری برش دهید. کلم ها را به تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید.

2

دو سوم پیمانه آب را به محتویات داخل تابه اضافه کنید و درب تابه را بگذارید صبر کنید تا کلم بپزد. وقتی کلم نرم شد، درب آن را بردارید و اجازه دهید آب اضافی آن تبخیر شود.

3

به جز 2 قاشق غذاخوری سبزی معطر، بقیه آنها را بردارید و در حالی که آب اضافی آن تبخیر شده است، به تابه (یا قابلمه) اضافه کنید. نمک را نیز به مواد اضافه کنید. مواد را تفت دهید اما به یاد داشته باشید که تفت دادن بیش از حد، سبزی ها را تلخ می کند.

4

پیاز دیگری را رنده کنید و آب آن را بگیرید. در ظرفی گوشت چرخ کرده، سبزیجات باقیمانده، آرد نخودچی، نمک، فلفل و پیاز رنده شده را با هم مخلوط کنید و ورز دهید تا یکدست شوند. مقدار کمی از مخلوط گوشت را انتخاب کنید و از آن یک شکل گرد درست کنید. گلوله های گوشت را سرخ کنید و درب تابه را بگذارید.

5

یک قابلمه مناسب به اندازه برنج انتخاب کنید و داخل آن، آب بریزید و مقداری نمک اضافه کنید تا زمان جوش کاهش یابد. آب را بجوشانید و پس از شستن برنج، آن را به قابلمه اضافه کنید. ابتدا آن را هم بزنید و سپس بگذارید 5 دقیقه بماند. سپس مقداری برنج بردارید و تست کنید. اگر گوشت بیرونی نرم و داخل آن سفت است، برنج را با آب سرد بشویید.

6

برنج، کلم و سبزیجات را با هم مخلوط کرده. برنج و گلوله های گوشت را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و دو سوم لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و بگذارید 30 تا 45 دقیقه دم بکشد. کلم پلو پس از این مدت آماده است. این غذای فوق العاده را با سالاد شیرازی و دوغ سرو کنید و لذت ببرید.

نکات مهم برای تهیه کلم پلو شیرازی

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 192
نیاز روزانه
چربی کل 1.4g3%

چربی اشباع 0.2g1%
کلسترول 12mg4%
سدیم 93mg4%
پتاسیم 442mg13%
کربوهیدرات کل 35.9g12%

فیبر 5g20%
قند 1.4g
پروتئین 9.5g19%

ویتامین آ 25%
ویتامین سی 18%
کلسیوم 7%
آهن 16%
ویتامین کا 74%
ویتامین ب12 42%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.