تنظیمات پرینت:

طرز تهیه کله پاچه به شکل طباخی ها

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز5 ساعت 30 دقیقه

کله پاچه یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که نه تنها در برخی از رستوران‌های خاص به نام «کله پزی» یا «طباخی» سرو می‌شود، بلکه غذای محبوبی در بین خانواده‌ها است. این غذا در خاورمیانه و جنوب قفقاز مانند ایران طبخ می شود. کله پاچه یک غذای ایرانی بسیار خوشمزه است که معمولا به عنوان صبحانه سرو می شود.

طرز تهیه کله پاچه به شکل طباخی ها

مواد لازم طرز تهیه کله پاچه
 1 عدد سر گوسفند
 2 عدد پاچه گوسفند
 5 عدد پیاز
 5 حبه سیر
 1 قاشق چایخوری زردچوبه
 1 قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز
 2 عدد برگ بو
 پودر پیاز خشک شده به مقدار لازم
طرز تهیه کله پاچه
1

سر و پاچه های گوسفند را بشویید و تمیز کنید. برای تمیز کردن آن ها هر قسمت را به صورت جداگانه باید نزدیک شعله گاز قرار دهید تا موهای باقی مانده و کرک های روی آن بسوزد، تمام قسمت ها را در یک قابلمه بزرگ قرار دهید و حداقل 15 دقیقه بجوشانید.

2

اولین بار که قابلمه را با آب پر می کنید، آبی که مشاهده میکنید تیره و کثیف می باشد. باید قطعات را به اندازه کافی بشویید. وقتی شسته می شوند دیگر آب را تیره و کثیف نمی کنند، شستن مجاری بینی و مجرای گوش را فراموش نکنید، برخی حتی دندان های گوسفند را مسواک می زنند. پس از پایان شستشو می توانید فرآیند پخت و پز را شروع کنید.

3

برای شروع پخت، ابتدا پیازها را نگینی خرد کنید. سر گوسفند، پیاز خرد شده، حبه های سیر، برگ بو و مقداری فلفل، زردچوبه و پودر پیاز خشک را در قابلمه بریزید.

4

قابلمه را پر از آب کنید توجه داشته باشید که سطح آب باید بیشتر باشد ابتدا باید قابلمه را روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. وقتی آب شروع به جوشیدن می کند، کفی بالای آن ظاهر می شود. بهتر است در این مرحله کف بالای آب را بردارید تا نتیجه بهتری بگیرید. بعد از این مدت حرارت را کم کنید.

5

قابلمه را باید حداقل پنج ساعت روی حرارت متوسط بگذارید. در 30 دقیقه پایانی پخت کله پاچه مقداری نمک اضافه کنید. وقتی گوشت نرم شد و به راحتی از استخوان جدا شد، غذای شما آماده است.

6

این غذای روغنی در دو مرحله سرو می‌شود، ابتدا آب کله پاچه را در کاسه‌ها می‌ریزند و با تکه‌های ترد نان سنگک و آبلیمو میل می‌کنند. برای سرو کله پاچه به یاد داشته باشید که استخوان های آن را بردارید و برای هضم راحت تر آن را با نان و لیموترش، پرتقال ترش یا دارچین سرو کنید.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 305کالری از چربی 198
نیاز روزانه
چربی کل 22g34%

چربی اشباع 12g60%
کلسترول 501mg167%
سدیم 56mg3%
پتاسیم 221mg7%
کربوهیدرات کل 2g1%

فیبر 1g4%
پروتئین 30g60%

ویتامین آ 499%
ویتامین سی 7%
کلسیوم 1%
آهن 46%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.