تنظیمات پرینت:

طرز تهیه کماج، یک کیک جو دو سر ایرانی

مناسب برای4 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 40 دقیقه

کماج یکی از نان های سنتی ایران است. کماج (به آن کیک جو دو سر نیز گفته می شود) نوعی نان تخت است که مانند کراکر و بیسکویت یا به صورت کلوچه پخته می شود. این کیک اولین بار حدود 250 سال پیش از عراق به ایران آمد و در بین ایرانیان محبوب شد. چیزی که در آشپزی ایرانی بسیار مهم است این است که هر مناسبتی غذاهای مخصوص به خود را دارد و همین باعث می شود، این غذاها برای همیشه در ذهن ما باقی بمانند.

طرز تهیه کماج، یک کیک جو دو سر ایرانی

مواد لازم طرز تهیه کماج همدانی
 700 گرم آرد الک شده
 3 پیمانه شیر
 100 گرم روغن
 20 گرم مخمر
 180 گرم شکر
 1 قاشق غذاخوری نمک
تزیین شیرینی:
 1 عدد زرده تخم مرغ
 1 قاشق غذاخوری شیر
 1 قاشق غذاخوری شکر
 کنجد به مقدار لازم
طرز تهیه کماج همدانی
برای تهیه خمیر
1

در یک کاسه مناسب آرد، مخمر، شکر و نمک را مخلوط کنید.

2

در ظرفی دیگر تخم مرغ ها را با همزن بزنید زمانی که رنگ آنها تغییر کرد، شیر را اضافه کنید. سپس مخلوط تخم مرغ را به کاسه آرد اضافه کنید. به آرامی مخلوط کنید تا خمیر یکدست شود. سپس 8 دقیقه با سرعت متوسط همزن، خمیر را هم بزنید. یا 10 دقیقه با دست ورز دهید تا خمیر صاف و کشدار شود. خمیر را در یک کاسه چرب شده قرار دهید و روی آن را بپوشانید و یک ساعت استراحت دهید.

3

فر را از قبل روی دمای 170 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. سینی فر را نیز چرب کنید.

4

روی پیشخوان آشپزخانه یا سینی بزرگی، آرد پاشی کنید. سپس خمیر را روی سینی پهن کنید و تکه ای از خمیر را بردارید و آن را روی سینی فر به هر شکلی که تمایل دارد قرار دهید. قبل از گذاشتن سینی داخل فر، می توانید با استفاده از قالب شیرین روی سطح کماج نقوش زیبایی خلق کنید.

برای تزیین
5

همه مواد، برای تزیین شیرینی (به جز کنجد) را با هم مخلوط کنید. سطح کماج ها را با استفاده از قلم مو با این مخلوط بپوشانید. سپس مقداری کنجد به آن اضافه کنید.

6

30 دقیقه در فر از قبل گرم شده بپزید، تا زمانی که لبه های شیرینی قهوه ای شوند. سپس فر را خاموش کنید و اجازه دهید آنها سرد شوند، قبل از اینکه آنها را از سینی فر جدا کنید.

7

کماج را با شیر یا چایی سرو کنید

نوش جان

ارزش غذایی

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 259
نیاز روزانه
چربی کل 7.09g11%

چربی اشباع 1.5g8%
کلسترول 14mg5%
سدیم 445mg19%
پتاسیم 125mg4%
کربوهیدرات کل 42.69g15%

فیبر 1.1g5%
قند 12.5g
پروتئین 5.85g12%

ویتامین آ 4%
ویتامین سی 0%
کلسیوم 6%
آهن 11%
زینک 7%
مس 7%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.