تنظیمات پرینت:

چگونه گز اصفهانی درست کنیم؟

مناسب برای6 نفرزمان مورد نیاز1 ساعت 30 دقیقه

گز یکی از بهترین و مشهورترین سوغاتی های اصفهان است. این سوغاتی بسیار خوش طعم است و طعم آن شیرین است. ایرانی ها معمولا این شیرینی را با چای سرو می کنند. اگر دانش‌آموزان مدرسه‌ای دارید، می‌توانید با دادن 2 یا 3 عدد از این شیرینی به آنها یک میان وعده عالی برای آنها فراهم کنید.

طرز تهیه گز اصفهانی چگونه است

مواد لازم طرز تهیه گز اصفهانی
 300 گرم گلوکز مایع
 250 گرم شکر
 5 عدد سفیده تخم مرغ
 1 قاشق غذاخوری گلاب
 150 گرم پسته
 1 پیمانه آب
 آرد به مقدار لازم
طرز تهیه گز اصفهانی
1

برای تهیه گز اصفهانی خوشمزه باید سفیده تخم مرغ ها را جدا کرده و در ظرفی بریزید. با همزن برقی سفیده ها را با سرعت زیاد بزنید. به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که سفیده تخم مرغ تغییر رنگ دهد. زمانی آماده است که وقتی کاسه را وارونه نگه می‌دارید، چیزی خارج نشود.

2

یک قابلمه انتخاب کنید. آب را داخل قابلمه بریزید و سپس شکر را اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت کم بگذارید و اجازه دهید شکر در آن حل شود. همچنان به همزدن شربت ادامه دهید تا تغییر رنگ شربت را مشاهده کنید.

3

حالا باید نوبت به آن رسیده است که گلوکز مایع را به قابلمه اضافه کنید. وقتی گلوکز مایع را اضافه می کنید، ممکن است محتوای قابلمه به سمت بالا بیاید. دقت کنید که بهتر است مواد را با قاشق چوبی هم بزنید. به هم زدن ادامه دهید تا بافتی منسجم و چسبناک داشته باشید. حرارت باید در تمام طول این مرحله کم باشد.

4

یک کاسه را انتخاب کنید و آب سرد را داخل آن بریزید. 2 قاشق از شربت را بردارید و در آب سرد رها کنید. اگر این کار باعث جمع شدن، گلوکز شود. باید قابلمه را از روی حرارت بردارید. اگر به این صورت نشد، باید همچنان محتویات قابلمه را هم بزنید.

5

2 قاشق از شربت را داخل کاسه سفیده تخم مرغ قرار دهید. سپس با استفاده از همزن برقی آن را کمی هم بزنید. سپس محتویات کاسه تخم مرغ ها را داخل شربت بریزید و به هم زدن ادامه دهید. 10 دقیقه به هم زدن ادامه دهید تا بافتی یکنواخت و یکدست داشته باشید.

6

قابلمه را دوباره روی اجاق بگذارید و به هم زدن ادامه دهید تا محتویات آن سفت شود. سپس پسته ها را اضافه کنید. برای اینکه بفهمید گز آماده است، قابلمه را از روی شعله گاز بردارید و بگذارید خنک شود. سپس مقدار کمی از آن را بردارید، اگر به دست نچسبد، این شیرینی خوشمزه آماده است. اگر چسبناک است، باید در حین حرارت دادن به هم زدن ادامه دهید.

7

وقتی گز سرد شد، قسمتی از آن را بردارید و با دست شکل دهید. مقداری آرد روی آن بپاشید و در ظرفی که می خواهید سرو کنید بچینید.

نوش جان!

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 177
نیاز روزانه
چربی کل 6g10%

چربی اشباع 0.7g4%
کلسترول 0mg
سدیم 25mg2%
پتاسیم 161mg5%
کربوهیدرات کل 27.7g10%

فیبر 2g8%
قند 22.5g
پروتئین 4.46g9%

ویتامین آ 2%
ویتامین سی 1%
کلسیوم 2%
آهن 4%
ویتامین ب6 17%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.