تنظیمات پرینت:

طرز تهیه گوش فیل؛ دسر اصفهانی متفاوت، لذیذ و مقوی

مناسب برای10 نفرزمان مورد نیاز3 ساعت

گوش فیل همچون زولبیا و بامیه نوعی خوراکی و شیرینی بسیار محبوب و سنتی در ایران است که اختصاص به منطقه خاصی ندارد. این شیرینی محبوب به راحتی و ظرف مدتی کوتاه قابل تهیه می‌باشد اما با توجه به اینکه مواد آن باید استراحت کند چیزی حدود ۳ ساعت زمان نیاز است تا به طور کامل آماده شود. 

طرز تهیه گوش فیل؛ دسر اصفهانی متفاوت، لذیذ و مقوی

مواد لازم برای تهیه گوش فیل
 1 پیمانه آرد سفید
 ½ پیمانه شیر
 1 قاشق چایخوری بکینگ پودر
 1 عدد تخم مرغ تازه
 1 قاشق غذاخوری ماست چکیده
 3 قاشق غذاخوری روغن جامد
مواد اولیه لازم برای تهیه شربت گوش فیل
 2 پیمانه شکر
 1 قاشق غذاخوری گلاب
 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده
 1 قاشق چایخوری آبلیمو تازه
طرز تهیه شربت گوش فیل
1

برای تهیه گوش فیل ابتدا شربت را آماده می‌ کنیم؛ زیرا در حین تهیه خمیر به مقداری از آن نیاز است. به این منظور یک ظرف شیرجوش مناسب انتخاب کرده و آب را در آن میریزیم و روی حرارت قرار می‌ دهیم تا جوش بیاید.

2

سپس شکر و در ادامه زعفران و گلاب را اضافه می‌ کنیم و هم می زنیم. صبر می‌ کنیم تا تمام شکر حل شده و یک محلول غلیظ به دست آید. آنگاه در انتهای کار آبلیمو را افزوده و مخلوط را هم می‌ زنیم و از روی حرارت برمی‌ داریم تا خنک شود.

طرز تهیه گوش فیل
3

برای آماده کردن خمیر گوش فیل ابتدا یک ظرف نسبتاً عمیق و مناسب انتخاب می‌ کنیم. سپس تخم مرغ را در آن شکسته و شیر و دو قاشق شربت به آن اضافه می‌ کنیم. محتویات ظرف را با استفاده از همزن برقی خوب هم می زنیم.

4

در ادامه بکینگ پودر، ماست و روغن را اضافه می‌ کنیم و هم زدن با همزن برقی را ادامه می‌ دهیم. به این ترتیب یک ماده صاف و یکدست به دست می‌ آید.

5

در مرحله بعد باید آرد را کم کم اضافه کنیم. پیش از اضافه کردن آرد، آن را چند بار الک می‌ کنیم. سپس کم کم به محتوای ظرف افزوده و مدام مخلوط را با قاشق هم می زنیم. سپس به صورت دستی چند دقیقه ورز میدهیم تا خمیری سفت و یکدست حاصل شود. درب ظرف خمیر نهایی را می بندیم و اجازه می دهیم 2 ساعت استراحت کند.

6

بعد از گذشت زمان فوق خمیر را روی یک سطح صاف قرار داده و دوباره ورز می‌دهیم. آنگاه روی سطح به صورت یکنواخت پهن می‌ کنیم. آنقدر که خمیر پهن شده حدود چند میلیمتر ضخامت داشته باشد.
در ادامه خمیر را به صورت لوزی برش داده و از آن گوش فیل ها را میسازیم. آنگاه به نوبت درون روغن داغ می‌ اندازیم تا پف کرده و سرخ شوند.

7

در انتهای کار، گوش فیل ها را درون شربتی که از قبل آماده کرده‌ایم قرار می‌دهیم؛ به این ترتیب آماده مصرف هستند.

سرو آن با دوغ به روش اصفهانی را پیشنهاد می کنیم.
نوش جان.

ارزش غذایی

در هر 100 گرم

تعداد وعده: 0


ارزش غذایی و میزان تامین نیاز روزانه
کالری 330
نیاز روزانه
چربی کل 5.7g9%

چربی اشباع 2.7g14%
کلسترول 20mg7%
سدیم 15mg1%
پتاسیم 119mg4%
کربوهیدرات کل 66.9g23%

فیبر 1g4%
قند 45.2g
پروتئین 4g8%

ویتامین آ 2%
ویتامین سی 1%
کلسیوم 5%
آهن 8%

* نیاز روزانه ما بر اساس میانگین 2000 کالری مورد نیاز روزانه مشخص شده است. اگر نیاز کالری روزانه ی شما متفاوت است نیاز روزانه ی موارد عنوان شده ی شما هم متفاوت خواهد بود.